Telekocsizás - lehetne biztonságosabban is

Manapság Magyarországon is egyre népszerűbb a telekocsizás, egyre több alkalmazás és facebook oldal szakosodott erre a tevékenységre. Sokan mondják, hogy veszélyes beülni egy ismeretlen ember mellé, amivel a tapasztalataim alapján egyet tudok érteni. Ennek miértjére adok választ a következő bejegyzésben. telekocsi.jpg

Előrebocsátom: az ötletet jónak tartom, és mivel rendszeresen utazom hosszabb távon az országon belül, gyakran használom ezt a lehetőséget. A teljes árú vasúti jegy ára véleményem szerint irreális, ehhez képest az autómegosztókon hirdetők féláron kínálják szolgáltatásukat. Nemcsak a költségek, hanem az utazási idő redukálása is csábító, hiszen mondjuk egy pécsi vagy nyíregyházi fuvar esetében akár egy órát is megspórolhatunk, ha az autót választjuk.

Engem is a fenti motiváció hajtott a telekocsizás felé, s mostanra már több tucatszor vettem igénybe utasként ezt a lehetőséget, emellett néhányszor magam is hirdettem autósként. Tehettem mindezt csupán néhány másodpercnyi adminisztráció után, noha a "B" típusú jogosítványon túl nincsen semmiféle képesítésem, igazolásom, amit mondjuk egy hivatásos sofőrtől megkövetelnek. Mindössze egy vezetéstechnikai tréningen vettem részt, mielőtt az első hirdetésemet feladtam, és nincsenek illúzióim, jó eséllyel a legtöbben ezt sem tették meg.

Az utazás ezen formája egyre népszerűbb, Budapesten a Kelet Pályaudvar környékén a hétvége folyamán mozdulni sem lehet a 9 fős kisbuszoktól, de hasonló a helyzet a vidéki nagyvárosok vasútállomásainál - van, ahol már emiatt módosítottak a parkolási szabályokon. Az üzletszerű fuvarozók (távolságtól függően, vegyük a Budapest - Nyíregyháza távolságot, ami egy oda-vissza úton 500 km) naponta általában kétszer fordulnak, ez a főváros és a szabolcsi megyeszékhely között 1000 km egy nap alatt. Ha egy irányban csak 7 utassal és fejenként 3000 forintos költséggel számolunk, akkor ez egy nap akár 84 000 Ft bevételt jelent a sofőrnek - legtöbb esetben adómentesen. Nem csoda, hogy már egész iparág épült ki a telekocsizásra, s noha vállalkozás keretében üzemeltetik a szolgáltatásukat, számlát a legritkább esetben adnak. És ez csak az egyik probléma.

A nagyobbik baj a szolgáltatás és a szolgáltatók ellenőrizhetetlenségével van. Ugyan számos más alkalmazáshoz hasonlóan egy oda-vissza működő értékelési rendszer hivatott arra, hogy az utas a foglalás előtt tájékozódjon a leendő fuvarozóról, de ez a legtöbb esetben a legkevésbé sem releváns. A legtöbb - főként vállalkozó - hirdető megvárja, míg az utas értékeli, s csak a megfelelő visszajelzés után válaszol. Előfordult már, hogy mivel az életveszélyes mutatványai miatt valakit lepontoztak, az illető válaszul az értékelés visszavonását követelte, különben az utast is hasonlóan rossz színben fogja feltüntetni - csupán mert megemlítette a biztonság hiányát. 

A legsúlyosabb probléma is a hirdetők ellenőrizetlenségéből és az értékelési rendszer diszfunkcióiból adódik. Sajnos nagyon gyakran, szinte minden alkalommal előfordul, hogy miközben 8 utas ült az autóban, a sofőr percekig telefonál valamelyik rokonával, vagy rosszabb esetben a Messengeren folytat csevegést 130-as tempónál. Mikor utóbbit szóvá tettem, ugyan elrakta a mobilt, de számos, így például a 9 ember életét követelő ceglédberceli tragédia oka is a vezetés közbeni üzengetésben keresendő. 

telekocsi-g-stockstudio-1024x576.jpg

Gondtalan utazás - nem csak álom (kép: ridikul.hu)

Mi a javaslatom? 

Ahogy a bejegyzés elején is leszögeztem, a telekocsizás létjogosultságát nem kérdőjelezem meg, sőt kitűnő kezdeményezésnek tartom, amivel optimális esetben mindenki jól jár. Ezért használom én is. Ugyanakkor a rendszer kezdi kinőni magát, és mivel a gombamód szaporodó fuvarozókat csupán a már említett, a valóságot gyakran nem tükröző értékelési rendszer szűri, számos alkalmatlan sofőr játszik az utasok életével nap mint nap, s úgy gondolom, a megoldás ennek javításában rejlik. 

Ennek orvoslására akár név nélkül jelezni lehetne a vezetés közbeni telefonhasználatot, és 3 jelentés után a sofőrt eltiltanák a szolgáltatástól. A biztonságot javíthatná továbbá, ha a telekocsizásból vállalkozást építő sofőröket és autóikat kötelező jelleggel - akár évente - alaposan felülvizsgálnák, s az elégtelenül teljesítőket kizárnák a hirdetők közül. Mindezt az utasok és a többi autós védelmében.